Wil je een koppeling tot stand brengen tussen jouw kaartverkoop- of boekingssysteem en DIP? Neem voordat je aan de slag gaat onderstaande informatie, plus de pagina over jouw soort systeem goed door.
INLOG
Stap 1: Vraag de afdeling support om inloggegevens. Voor een nieuw te koppelen systeem heb je twee inlogs nodig:
- Een API-inlog voor toegang tot de API-documentatie en het uitvoeren van API-calls.
- Een 'gewone' inlog om in de applicatie de resultaten van een bepaalde test te kunnen bekijken.
Is er al een koppeling voor jouw systeem en wil je deze wijzigen of aanvullen? Vraag dan een van je gebruikers om toegang tot de applicatie.
API-DOCUMENTATIE
De API-specificatie kun je bekijken op: https://external-api.dip.nl.
Hier staan alle beschikbare API-calls. Authenticatie gaat op basis van OAuth met een client id en secret; het 'token' endpoint geeft op basis van deze een JWT dat als bearer token gebruikt kan worden om alle andere calls te doen.
TEST & ACCEPTATIE OMGEVING
Er is een testomgeving beschikbaar op https://tst-dashboard.dip.nl en een bijbehorende API op https://acc-external-api.dip.nl/index.html. Nadat er is getest en alles naar behoren werkt, kan deze in overleg met het DIP team op de acceptatie omgeving worden gezet en vervolgens op naar de productieomgeving.
WERKWIJZE AANBIEDERS <> AFNEMERS
Binnen DIP wordt onderscheid gemaakt tussen aanbieders (impresariaten en producenten) en afnemers (theaters en concertzalen).
Zo ziet de taakverdeling tussen onze gebruikers eruit:
1) Wij als stichting Digitaal Informatieplatform Podiumkunsten (DIP) voeren algemene gegevens in, zoals de theaters en hun bijbehorende zalen.
2) Aanbieders voeren alle producties en bijbehorende voorstellingen in: titel, datum, tijd, theater, zaal en eventueel aanvullende gegevens.
3) De theaters ontvangen wekelijks een e-mail met alle voorstellingen waarvoor we nog geen kaartstand hebben geregistreerd. Deze kunnen theaters koppelen door middel van het voorstellingsnummer.
4) Is de voorstelling gekoppeld? Dan kunnen de kaartstanden automatisch doorgestuurd worden naar onze database.
5) Aanbieders halen deze kaartstanden vervolgens weer op voor hun eigen voorstellingen.
6) Aanbieders zetten voorstellen voor financiële afspraken klaar.
7) Afnemers ontvangen een e-mail als er een voorstel is gedaan, zodat ze kunnen goed- dan wel afkeuren.
8) Aanbieders ontvangen een e-mail met de reactie van de afnemer. Is het voorstel afgekeurd? Dan kan het theater een aangepast voorstel doen.
Was dit artikel nuttig?
Dat is fantastisch!
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Sorry dat we u niet konden helpen
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Feedback verzonden
We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren